18 stycznia Kino Centrum inauguruje TRANS-OPERĘ – nowy cykl, dzięki któremu toruńscy melomani będą mogli oglądać retransmisje najwspanialszych oper w najwybitniejszych światowych wykonaniach.
W ramach pierwszej odsłony TRANS-OPERY zostanie pokazana Zemsta nietoperza Johanna Straussa w wykonaniu zespołu Opery Wiedeńskiej. Zemsta nietoperza to komedia pomyłek – pełna humoru, barwna opowieść o życiu ówczesnego Wiednia, charakteryzująca środowisko bogatych mieszczan i arystokracji, ludzi salonów i interesów. Jest to utwór, który wprowadził Johanna Straussa II do historii teatru muzycznego i który do dziś stanowi jeden z klasycznych wzorców gatunku.
/TRANS – OPERA: Zemsta Nietoperza, Johann Strauss
18 stycznia, sobota
godz. 20.00
bilety: 25/35 zł / karnety: 90/120 zł
Wiener Staatsoper
Retransmisja: 3h 15 min.
Operetka w 3 aktach
Libretto: Richard Genée i Karl Haffner
Dyrygent: Franz Welser-Möst
Reżyseria: Otto Schenk
Scenografia: Günther Schneider-Siemssen
Kostiumy: Milena Canonero
Występują:
Gabriel von Eisenstein: Kurt Streit
Rosalinde: Michaela Kaune
Książę Orlofsky: Zoryana Kushpler
Adele: Daniela Fally
Alfred: Rainer Trost
Dr Falke: Markus Eiche
Frank: Alfred Šramek
Dr Blind: Peter Jelosits
Ida: Lydia Rathkolb
Frosch: Peter Simonischek
Orkiestra, chór i balet Wiener Staatsoper
AKCJA
Akcja operetki rozgrywa się pod koniec XIX wieku w luksusowej miejscowości kuracyjnej po Wiedniem. Gabriel von Eisenstein jest wiedeńskim finansistą, znanym ze swojego temperamentu i zamiłowania do zabawy. Ma on trafić do aresztu za uderzenie poborcy podatkowego i obrazę sądu. Dr Falke – przyjaciel Eisensteina wraz z młodym arystokratą, księciem Orlofskym, organizuje bal. Jest to w rzeczywistości pretekst do ośmieszenia Eisensteina w ramach rewanżu za złośliwy żart. Intryga polega na tym, że Falke zaprasza domowników Eisensteina do wystąpienia na przyjęciu w innych rolach niż w rzeczywistości. Służąca będzie wytworną damą, żona pojawi się w masce i ma być przedstawiona jako węgierska księżna. Falkemu udaje się przekonać Eisensteina, by ten potajemnie wybrał się na bal, a w więzieniu stawił się rano. Niestety, do domu Eisensteina przybywa po aresztanta dyrektor więzienia – Frank. Eisenteina nie ma w domu, zastaje tam za to Alfreda (byłego narzeczonego Rosalindy Eisenstein), który, wykorzystując sytuację, znów próbuje zdobyć względy dawnej ukochanej. Alfred trafia do miejskiego aresztu, a Rosalinda może się przygotować do balu. Tymczasem sam Eisenstein próbuje na przyjęciu uwieść niemal wszystkie damy, w tym Adelę i Rosalindę. Zawiera także serdeczną przyjaźń z dyrektorem więzienia, do którego ma trafić – obaj na przyjęciu są „francuskimi markizami” – Renardem i Chagrinem. Także Adela chce wykorzystać bal na swoją korzyść, próbuje znaleźć sponsora, który wprowadzi ją do świata teatru, dlatego też nawet rozpoznana przez swojego pracodawcę z powodzeniem udaje oburzenie. Z kolei Rosalinda, żona Eisensteina, ma okazję lepiej poznać prawdziwą naturę swojego męża. Jak to w operetce często bywa wszystko dobrze się kończy i wyjaśnia w ostatniej scenie.
Premiera Zemsty nietoperza odbyła się w kwietniu 1874 roku w Wiedniu. Nie odniosła spektakularnego sukcesu, mimo, że w jednej z głównych partii obsadzono dobrze znaną wiedeńskiej publiczności Marię Geistinger, a za pulpitem stanął sam kompozytor. Publiczności wystarczyło jedynie na 16 przedstawień. Krytyka określiła spektakl jako „zbyt banalny”. Niedługo potem przedstawienie pokazano w Berlinie, gdzie publiczność oszalała z zachwytu i zagrano ponad sto spektakli. Od tego czasu Zemsta nietoperza święci triumfy na całym świecie.
Zdjęcie: nadesłane