Radio Sfera UMK

Gramy swoje, po studencku!

GiLA zmieni polskie szkolnictwo?

15 stycznia w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie ogłoszono wyniki rankingu szkół ponadgimnazjalnych miesięcznika Perspektywy, w którym Liceum Akademickie UMK już po raz trzeci zajęło pierwsze miejsce. Mimo tak dobrego wyniku szkoła musi borykać się z licznymi problemami. Czy doczekamy się w końcu systemu edukacyjnego, który zadba o najzdolniejszych uczniów?

Uroczystość ogłoszenia wyników była również okazją do rozmów na temat stanu polskiej edukacji. Rektor UMK prof. dr hab. Andrzej Tretyn rozmawiał z minister edukacji narodowej Joanną Kluzik-Rostkowską o konieczności zmian w systemie oświaty, który wspomagałby rozwój najbardziej zdolnych uczniów. Przekazał jej również list, w którym wypomina niewykorzystanie potencjału jaki płynął z eksperymentu edukacyjnego rozpoczętego już w połowie lat 90, a którego efektem było powołanie Gimnazjum i Liceum Akademickiego UMK. Pojawiło się jednak światełko w tunelu. O efektach rozmów z panią minister mówi rzecznik UMK Marcin Czyżniewski:

„Pani minister poinformowała, że w ministerstwie trwają pracę nad tym, aby uzależnić finansowanie szkół od jakości kształcenia, jaką te szkoły prezentują” – Rzecznik UMK Marcin Czyżniewski

Prof. Tretyn zwracał uwagę minister Kluzik-Rostkowskiej na „brak powiązań prawnych i organizacyjnych dotyczących kształcenia uczniów szczególnie uzdolnionych” oraz zadeklarował chęć współpracy naszej uczelni przy tworzeniu takich rozwiązań.

Jak podkreślał w liście do pani minister prof. Tretyn, Zespół Szkół Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Gimnazjum i Liceum Akademickie to szkoła, której dotychczasowe osiągnięcia zasługują na uznanie. Należą do nich m. in. jedne z najwyższych w kraju wyników egzaminów gimnazjalnych i maturalnych oraz liczne zwycięstwa uczniów szkoły w prestiżowych olimpiadach naukowych. Mimo problemów jakie dotykają GiLA Czyżniewski zapewnia, że nie grozi jej zamknięcie.

„Najbardziej skrajną możliwością, o której mówiliśmy w ostatnich miesiącach było przekształcenie GiLA w szkołę niepubliczną” – Rzecznik UMK Marcin Czyżniewski

Pozostaje mieć nadzieję, że zmiany w systemie oświaty jednak nastąpią. Aby najzdolniejsi uczniowie mogli się rozwijać i pogłębiać wiedzę w obszarach swoich zainteresowań muszą powstać placówki, które nie tylko im to umożliwią, ale też dostarczą odpowiednich rozwiązań, narzędzi i programów kształcenia dostosowanych do indywidualnych potrzeb uzdolnionych uczniów.

Fot. Andrzej Romański, umk.pl

Posted in UMK