Wczoraj oficjalne przecinanie wstęg i przemówienia, dziś pasażerowie, nowe rozkłady jazdy i… radość. Od dziś została udostępniona do użytku nowa linia tramwajowa na Bielany. Na pętlę Uniwersytet można dojechać „jedynką”.
W zeszłym roku w grudniu otwarto nowy most im. Gen. Zawackiej, w tym roku Toruń zyskał nową linię tramwajową, która ma odciążyć transport autobusowy MZK na kampus UMK przy Gagarina. Realizacja projektu odbyła się w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Rozbudowa sieci tramwajowej trwała 3 lata, a my dziś sprawdziliśmy jak sie jeździ nową trasą.
Jak można przeczytać na stronie MZK w Toruniu, „historia tramwajów w Toruniu zaczyna się 16 sierpnia 1890 roku, kiedy to została zawarta umowa między ówczesnym niemieckim zarządem twierdzy Toruń a prywatną firmą Havestadt Contag w Berlinie na ułożenie toru o prześwicie 1000 mm i eksploatowanie tramwaju konnego w mieście na trasie Bydgoskie Przedmieście – Dworzec Toruń Miasto. Pierwsze tramwaje elektryczne wyruszyły na wyżej wspomnianej linii 1 lutego 1899 roku”.
Od tego momentu cały czas trwa rozbudowa sieci tramwajowej: W latach 60-tych powstaje „pętla” na Bydgoskim Przedmieściu, powstają linie na trasach dojazdowych do dużych zakładów pracy – Merinotexu i Elany. Kolejne etapy rozbudowy następują w 1981 roku, kiedy osiedle Na Skarpie otrzymało komunikację tramwajową. W sierpniu 1984 roku zawieszona zostaje linia przez most drogowy od placu Rapackiego do Dworca Głównego.
Aktualnie długość tras tramwajowych wynosi 25,0 km. Od roku 1997 w warsztatach tramwajowych Miejskiego Zakładu Komunikacji przeprowadzana jest modernizacja, a już niedługo (w pierwszej połowie 2015 r.) wyjadą na toruńskie tory nisko-podłogowe tramwaje z bydgoskiej PESY.
Póki co czekają nas kolejne etapy prac remontowych już istniejących linii. Szczegółowe informacje dotyczące aktualnej organizacji transportu publicznego znaleźć można na fanpage’u MZK na facebooku oraz na stronie internetowej Urzędu Miasta Torunia.
Zdjęcie: Aleksandra Pospieszyńska