Mierzą kilkanaście centymetrów, są kolorowe i przeznaczone do jednorazowego użytku. Mowa o plastikowych słomkach, które każdego dnia zanieczyszczają naszą planetę. Problem szkodliwego wpływu tych niepozornych przedmiotów na środowisko został zauważony przez studentów III roku lingwistyki praktycznej i copywritingu.
Ludzie sięgają po nie codziennie, nie myśląc o konsekwencjach. Szacuje się, że w krajach Unii Europejskiej każdego roku zużywanych i wyrzucanych jest ponad 36 miliardów plastikowych słomek. Problem bywa bagatelizowany, chociaż z biegiem lat powstaje coraz więcej akcji i ruchów, których głównym celem jest promowanie praktyk redukujących zanieczyszczenia. W ten trend wpisuje się zorganizowana przez studentów UMK kampania społeczna pt. „Słomka z butów”.
Inicjatywa nawiązuje do coraz popularniejszego ruchu Zero Waste, którego celem jest m.in. rozpowszechnianie wiedzy na temat odpowiedzialnej gospodarki odpadami oraz propagowanie świadomych postaw związanych z recyklingiem. Studentki zaangażowane w projekt mówią, dlaczego ich grupa wybrała właśnie ten temat kampanii.
Chociaż projekt jest obowiązkowym elementem zaliczenia przedmiotu, studenci planują kontynuowanie kampanii po zakończeniu semestru.
Rezygnacja z plastikowych słomek serwowanych w barach i restauracjach to główny cel kampanii. Organizatorzy nie zapomnieli o wskazaniu przyjaznych środowisku „słomkowych alternatywach”.
Aktywności podejmowane przez studentów w ramach kampanii można śledzić w mediach społecznościowych.
[fot. Marta Łyczak]
Materiał przygotował Robert Wolak.