Radio Sfera UMK

Gramy swoje, po studencku!

Poczuć kino azjatyckie, czyli 16. edycja festiwalu Pięć Smaków

Kino popularne, autorskie projekty i filmy zaangażowane społecznie, czyli Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków. Organizatorzy po raz kolejny zapraszają na edycję hybrydową. Od 16 do 23 listopada seanse dostępne będą w warszawskich kinach Muranów i Kinoteka, z kolei edycja online potrwa aż do 4 grudnia.

Przegląd filmów z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej odbywa się już od szesnastu lat. W tym roku na widzów czeka pięć sekcji: retrospektywa tajwańskiego mistrza Edwarda Yanga, kino hongkońskie z ostatnich 25 lat, wprawiające w dobry nastrój filmy japońskie, konkursowa sekcja Nowe Kino Azji oraz Asian Cinerama. To właśnie dzięki nim tworzy się wyjątkowa różnorodność tematyczna i gatunkowa, która pozwala, by wydarzenie stało się przestrzenią do odkrywania azjatyckiej popkultury, dyskusji o sztuce, polityce, czy wyzwaniach współczesnego świata.

Jak powstaje festiwal Pięć Smaków? Czym kierują się organizatorzy podczas wybierania filmów? Jak przygotować się do odbioru kultur azjatyckich? I w końcu – co może nas urzec w Azji? O tym wszystkim możecie posłuchać poniżej w rozmowie z Łukaszem Mańkowskim, organizatorem Pięciu Smaków i badaczem kina azjatyckiego.

16. edycja festiwalu

Kadr z filmu Jasny dzień lata, reż. Edward Yang, Tajwan 1991

Zgodnie z poprzednią edycją, podczas której widzowie mieli okazję zapoznać się z twórczością  Wonga Kar Waia, tym razem organizatorzy zapraszają na retrospektywę Edwarda Yanga, mistrza Tajwańskiej Nowej Fali. Co ciekawe, jego filmy nigdy wcześniej nie były pokazywane w polskich kinach, krążąc w nieoficjalnym obiegu na złej jakości kasetach wideo. Pokazy podczas Pięciu Smaków odbędą się z kopii odrestaurowanych cyfrowo.

Kolejna sekcja, na którą warto zwrócić uwagę to Japan Feel-Good. Ma ona przede wszystkim skusić do spowolnienia i zapomnienia o troskach. Publiczność będzie miała okazje obejrzeć narracje kojące swoją prostotą i optymizmem, ale też przepełnione absurdalnym humorem komedie. Z kolei na widzów zastanawiających się, czy kino japońskie może być w ogóle feel good czeka najnowszy odcinek Azja Kręci, czyli festiwalowego podcastu.

Jak w kinie przedstawia się Hongkong po 1997 roku? Tego będzie można dowiedzieć się w sekcji Hongkong. Kino czasu przemian. Organizatorzy zapewniają zarówno emocjonujące kino gangsterskie, jak i skromne, błyskotliwe fabuły, skupiające się na rozedrganej codzienności tego miejsca.

Kadr z filmu Motyl, reż. Yan Yan Mak, Hongkong 2004

Stałe punkty programu, czyli Nowe kino Azji Asian Cinerama, to z jednej strony poszukiwania zdolnych twórców, z kolei z drugiej – wysokobudżetowe przeboje oraz dzieła utytułowanych już mistrzów. W pierwszej z sekcji widzowie zobaczą jedenaście filmów. W programie znalazł się m.in.: obraz pt. Arnold jest wzorowym uczniem (zgryźliwa satyra zainspirowana uczniowskimi protestami w Tajlandii), czy Przesąd (debiut twórcy z Korei Południowej, który skutecznie wykorzystuje konwencję horroru, by zmierzyć się z kondycją koreańskiego społeczeństwa).

W drugiej sekcji znajdują się obrazy, które podbiły serca azjatyckich widzów, notując świetne wyniki w kinach, oraz prace twórców, od lat zachwycających publiczność na światowych festiwalach. Tylko tutaj tuż obok siebie mogą być pokazywane takie filmy jak Uprowadzenie – wybuchowy blockbuster z Korei Południowej, opowiadający o porwaniu gwiazdy kina i krwawych konsekwencjach tego wydarzenia, oraz kontemplacyjna fabuła 24, opowiedziana w wyjątkowej urody tytułowych 24 scenach, nakręconych w miejscu pracy pewnego dźwiękowca.

Kadr z filmu Za szybcy, za czuli, reż. Nawapol Thamrongrattanarit, Tajlandia 2022

Ponadto jak co roku publiczność może liczyć również na dostępność festiwalowego magazynu, który stanowi uzupełnienie domowych i kinowych seansów. Tradycyjnie zostały też zaplanowane spotkania z twórcami, a pokazy będą poprzedzone prelekcjami ekspertów – zarówno w kinie, jak i online.

Pięć Smaków w skrócie

16 listopada – 4 grudnia 2022 – edycja online
16 – 23 listopada 2022 – Warszawa, Kino Muranów i Kinoteka

Ceny pojedynczych biletów na seanse kinowe:

– Bilet normalny – 27 zł

Bilet zniżkowy (seanse przed godz. 17:00 w pn., wt., śr., czw. i pt.) – 21 zł

Pojedynczy dostęp online: 21 zł (wypożyczenie filmu na 48 godzin)

Karnet Pięć Smaków Kino+Online, w cenie 340 zł – umożliwia wstęp na wszystkie projekcje filmowe (z wyjątkiem uroczystego otwarcia) podczas festiwalu w kinach oraz dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Liczba dostępnych karnetów jest ograniczona. W programie znajdzie się 39 filmów pełnometrażowych.

Karnet Pięć Smaków Online, w cenie 180 zł – umożliwia dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Liczba karnetów online jest nielimitowana i będą dostępne w sprzedaży także w trakcie trwania festiwalu. Online dostępnych jest 30 filmów z programu festiwalu (76%).

Karnety i bilety dostępne na stronie festiwalu.

[fot. i wideo – materiały prasowe organizatorów]