Nowy rok 2023 na płaszczyźnie metalowo-rockowej rozpoczął się potężnie, a to między innymi za sprawą trasy koncertowej zorganizowanej przez Soulstone Gathering. W niedzielę (22.01.) na scenie toruńskiego klubu NRD stanęły zespoły metalowego eklektyzmu: Sunnata, Entropia oraz Mord’A’Stigmata.
ENTROPIA
Pierwszym zespołem otwierającym koncert, była psychodeliczna Entropia. Toruńscy entuzjaści muzyki ciężkiej mogli zobaczyć projekt już podczas festiwalu Post Mortem. Zespół tworzy muzykę transcendentną – zahaczając o gatunki black-metal i post-black metal, a jednocześnie się z nich wyłamując. Ich muzyka jest seansem brzmień, gdzie nie brakuje dynamicznych przejść kompozycyjnych, mocnych riffów, czy elementów elektronicznej plątaniny.
Scenografia była głównym elementem wyróżniającym zespół spośród pozostałych projektów na scenie. Poszarzałe wizualizacje z rzutnika oświetlały twarze wykonawców, tworząc aurę iluzji optycznej. Natomiast cienie, które z ich pomocą powstały, harmonizowały się z zespołem i dawały efekt trójwymiarowości.
Głównym atutem Entropii jest ich bujność w zastosowanych środkach wyrazu. Projekt eksperymentuje z ciężkością i dynamiką, dodaje do warczącego wokalu elektroniczne niuanse. Najlepiej ten eklektyczny chaos mogliśmy doświadczyć, słuchając prezentowanych utworów z płyty Vacuum. Oprócz tego, podczas koncertu zespół zademonstrował utwory z nadchodzącego albumu – Total.
MORD’A’STIGMATA
Klimatu tajemnicy oraz ezoteryczności dostarczył odbiorcom krakowski zespół Mord’A’Stigmata. Projekt wywodzi się z podziemia blackmetalowego, ale od niedawna odchodzi od szorstkich dźwięków i wokalnego growlu na rzecz zwolnień, szmerów i subtelnego wokalu.
Mimo ekspansji zespołu w gatunku post-black/experimental metal, koncert tego wieczoru rozpoczęli utworem Inkaust z hipnotyzującego, black metalowego albumu Ansia. W dalszej części występu publiczność mogła posłuchać jeszcze dwóch kawałków z płyty Dreams of Quiet Places – Exiles oraz Void Within.
Pozostała część koncertu poświęcona została ich najnowszemu, melancholijnemu albumowi – Like Ants and Snakes. Tutaj publiczność mogła zwolnić i w marazmie oddać się dźwiękom noir jazzu, tworzonych przez saksofon barytonowy Romana Głowackiego. Instrument nadał występowi dużej głębi i ciężkości, co ciekawie kontrastowało z delikatnym, nostalgicznym tempem utworów. M’A’S opisuje najnowszy album, jako drogę spalonych mostów, palenia własnych barier, niekończącej się wewnętrznej walki. Przyznam, że ekspresja sceniczna wykonawców oddawała tę drogę przezwyciężania własnych barier w zupełności.
MINI WYWIAD Z ZESPOŁEM
Na backstage’u po zagranym koncercie, reporter Kacper Chojnowski porozmawiał z Kubą Całką, gitarzystą zespołu M’A’S.
Mord’A’Stigmata występowała już na większych festiwalach, między innymi na Summer Dying Loud, Soundrive Festival, czy Castle Party Festival. Jak różnorodna jest ich muzyka? Czy projekt przyjmuję taką samą kreację na dużych festiwalach jak w małych klubach?
Zespół nową płytą – Like Ants and Snakes – przełamał konwencję black metalową. Zrezygnowali z growlu, czy dynamicznych riffów. Jak się czują jako „odszczepieńcy” od sceny black metalowej? Czy postrzegają swój projekt, jako odejście od trzonu black metalu?
SUNNATA
Zwieńczeniem koncertu był rytualny seans zespołu Sunnata. Projekt tworzy muzykę w gatunku doom/stoner/sludge metal, gdzie ważnym elementami są wyciszenia, psychodeliczne riffy z elementami grunge, czy ciężkie dźwięki basu.
W akompaniamencie zapalonych świec i ostrego zapachu dymu zespół rozpoczął występ ponurym utworem Long Gone z albumu Zorya. Z okazji zbliżającego się dziesięciolecia, projekt zaprezentował przekrojowe setlisty utworów z każdego dotychczas nagranego albumu. Publiczność z początku poddała się kołysaniu do powolnych, stłumionych brzmień basowych, by następnie ulec tanecznej ekspresji do kawałków z płyt Burning In Heaven, Melting On Earth, czy Outlands. Sunnata zaprezentowała oryginalny przekrój konwencji twórczej. Połączyli ciężkość sludge, „brud” grunge oraz głębie doom metalu, tworząc jedyny w swoim rodzaju spirytualny spektakl.
Zespół zakończył występ utworem Monolith z albumu Climbing The Colossus. Był to z pewnością dobry kawałek do zwieńczenia seansu – mocny, z nieszablonowymi przejściami, gdzie jak echo odbijały się wśród publiczności słowa: Draw me a line. Sold reliance (…).
Podsumowując, trasa koncertowa zorganizowana przez Soulstone Gathering była obfita w ciekawe, niekonwencjonalne kreacje artystyczne. Słuchacze tego wieczoru mogli doświadczyć dźwięków psychodelicznych, melancholijnych i noir jazzowych.
Entropia, Sunnata i Mord’A’Stigmata wystąpią jeszcze we Wrocławiu, Krakowie, Łodzi i Bielsku-Białej:
Sunnata, Entropia, Mord’A’Stigmata • 09.02 • Wrocław, Łącznik
Sunnata, Entropia, Mord’A’Stigmata • 10.02 • Kraków, Kamienna12
Sunnata, Entropia, Mord’A’Stigmata • 11.02 • Bielsko-Biała, RudeBoy
Sunnata, Entropia, Mord’A’Stigmata • 12.02 • Łódź, Wooltura
MORD’A’STIGMATA SUNNATA ENTROPIA MORD’A’STIGMATA SUNNATA ENTROPIA MORD’A’STIGMATA SUNNATA ENTROPIA
[Fot.: M.Chabowska Fotografia]