„Do największych wyzwań marketingu należą obecnie doświadczenia klienta” – tymi słowami jednego z prelegentów można byłoby podsumować wydarzenie, które zorganizowali studenci Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK. Pomysł, żeby spotkać się i przedyskutować kwestie organizacji wydarzeń spodobał się studentom, którzy 8 listopada licznie zapełnili salę konferencyjną toruńskiego Hotelu Bulwar, gdzie odbywało się spotkanie.
Już po raz piąty osoby studiujące na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK miały szansę zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest zorganizowanie od podstaw pełnowymiarowego eventu. Tegoroczna edycja została nazwana „Event nie z tej ziemi”, a jej poszczególne sekcje tematyczne odpowiadały kolejnym planetom z Układu Słonecznego. „Mars” był poświęcony temu, jak pozyskać turystę jutra. Panel o nazwie „Wenus” skupiał się wokół usług przyszłości. Z kolei w segmencie zatytułowanym „Ziemia” główny nacisk został położony na rozmowy o transformacji spotkań i wyzwaniach, jakie stoją przed organizatorami wydarzeń. Prelekcje pomogły zgłębić tajniki branży eventowej, w której relacje i doświadczenia powinny pozostawać na pierwszym miejscu. Jak podkreślają pomysłodawcy – to konferencja organizowana przez studentów, z myślą o studentach. Nadzór merytoryczny nad nią objął prof. Krzysztof Celuch, wykładowca UMK.
W ramach wydarzenia uczestnicy mieli szansę zdobyć cenne doświadczenie i nawiązać nowe znajomości. Jedną z głównych części spotkania były prelekcje osób, które na co dzień w swojej pracy zajmują się marketingiem. Swoją wiedzą na temat organizacji różnego typu eventów podzieliła się, m.in. Izabela Stelmańska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Opowiedziała ona o wyzwaniach, z jakimi wiąże się tworzenie kampanii promocyjnej dla całego regionu. Podzieliła się też spostrzeżeniami, w jaki sposób poszerzyć rozpoznawalność ośrodków turystycznych na przykładzie działań promocyjnych reprezentowanego przez nią urzędu, takich jak np. specjalne kampery informujące o ofercie turystycznej regionu (akcja „Kampery po Mazowszu”), czy nagradzane przewodniki tematyczne („Industrialne Mazowsze”).
Ze sceny wybrzmiała także prezentacja na temat niecodziennego spojrzenia na tworzenie przestrzeni przyjaznej dla klientów. Została opowiedziana na przykładzie, jedynej jak dotąd, „kawiarni bankowej” w Polsce. Taki pomysł został zrealizowany w Toruniu przy ulicy Sportowej 18-20, gdzie mieści się budynek Nicolaus Bank Cafe. O tym nietypowym połączeniu oddziału bankowego z kawiarnią, w której odbywają się też wystawy artystyczne i różnego rodzaju spotkania (np. ze sportowcami z Torunia), opowiedziała zebranym Monika Rosowska, odpowiedzialna za marketing w firmie. Tym, co mogło zwrócić szczególną uwagę, było odpowiednie uargumentowanie decyzji o realizacji tego pomysłu. Jak wspomniała prelegentka: „Naszym celem jest budowanie silnej, zaangażowanej społeczności poprzez oferowanie przestrzeni do spotkań, wymiany pomysłów i twórczej pracy”.
Ostatnim mówcą był dr Dominik Borek, przedstawiciel Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz SGH. Tematyka jego wystąpienia skupiała się wokół eventów rozumianych jako imprezy turystyczne, ze szczególnym podkreśleniem aspektów adminstracyjno-prawnych.
„Event z każdej strony” pozwolił też zaprezentować się studentom, którzy przygotowali prezentacje na temat przyszłości usług biznesowych. Z wypowiedzi adeptów zarządzania można było dowiedzieć się informacji na temat rozwoju sztucznej inteligencji, czy wykorzystywania w pracy nowych technologii. Była to dla nich możliwość na przełamanie tremy oraz dobra okazja do zainspirowania innych studentów, by angażowali się w działania prowadzone na uniwersytecie. O tym, jak przebiegała praca nad ustalaniem ostatecznych tematów prezentacji i skąd czerpali pomysły do swoich wypowiedzi, opowiedzieli studenci kierunku zarządzania UMK: Marta Konieczka (IV rok studiów) i Adam Figas (II rok studiów).
Event był również przestrzenią otwartą na merytoryczne dyskusje poświęcone konkretnym zagadnieniom z dziedziny nauk o zarządzaniu. W panelu poświęconym specyfice marketingu turystycznego wzięli udział: Magdalena Hoffman (Copernicus Toruń Hotel), Izabela Stelmańska (Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego), dr Dominik Borek (Ministerstwo Sportu i Turystyki), którzy podzieli się swoimi refleksjami na temat tworzenia miejsc, które turyści chcą odwiedzać. Wszyscy podkreślali, że powinno się zwracać szczególną uwagę na doświadczenia wytwarzane podczas wizyty w danym miejscu i to wokół nich projektować kampanie.
Moderatorem rozmowy został Piotr Lutek, prezes zarządu firmy Synergia, która od kilkunastu lat pracuje nad markami miast i regionów. W rozmowie dla Radia Sfera opowiedział, m.in. tworzeniu strategii marek miast oraz o odpowiedniej weryfikacji społeczności lokalnej, zanim zaczniemy kreowanie potencjalnych działań.
Zwrócił również uwagę, że to doświadczenia powinny stanowić główny punkt odniesienia dla turystyki. W Toruniu widzi duży potencjał do rozwoju kwestii doświadczeń, tak, aby turysta wyjeżdżał z miasta w pełni usatysfakcjonowany.
Wydarzenie cieszyło się zainteresowaniem wśród studentów, którzy zarówno w przerwach, jak i po zakończeniu części oficjalnej, dyskutowali na tematy poruszane podczas wystąpień. Można było zobaczyć, że organizacja eventów nie jest im obca. Dla wszystkich zainteresowanych, była też możliwość zrobienia sobie sesji wizerunkowej, którą wykonywała jedna ze studentek.
[Fot.: strona Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania na Facebooku]