W V Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Pawła II w Toruniu uczniowie toruńskich liceów mogli zmierzyć się w pojedynkach na argumenty, analizę i siłę przekonywania. Przed rozpoczęciem porozmawialiśmy z uczestnikami 10., jubileuszowej edycja DeBBat.
Debaty oksfordzkie to specjalny rodzaj dyskusji, w której dwie drużyny bronią narzuconych stanowisk na dany temat. Każdy mówca ma określony czas na wypowiedź, a cała debata ma jasne zasady – nie można przerywać przeciwnikom ani odbiegać od tematu. Turniej ma formę kulturalnej wymiany zdań, gdzie liczą się mocne argumenty i umiejętność przekonywania. Debaty oksfordzkie uczą logicznego myślenia, szacunku do innych opinii i sztuki przemawiania, przez co zdobywają popularność w szkołach i na uczelniach.
Koordynator wydarzenia wyjaśnił nam cel DeBBat:
W eliminacjach spotkały się reprezentacje I LO, V LO, VII LO i VIII LO, a nad przebiegiem debat czuwał Samorząd Studentów SGH z Warszawy. W pierwszym starciu zmierzyli się uczniowie I LO i VIII LO, natomiast w drugiej debacie V LO i VII LO. Tezą dzisiejszej debaty była „Decentralizacja systemu szkolnictwa przynosi więcej szkód niż korzyści”.
Otrzymaliśmy więcej szczegółów na temat organizacji turniejów:
Zwycięska drużyna zdobyła prawo do reprezentowania regionu na etapie ogólnopolskim. Zwycięzcy regionalnego etapu DeBBat mają możliwość zdobycia nowych umiejętności na szkoleniach i pokazać się podczas Wielkiego Finału w Warszawie.
O tym jak wygląda klasyczny przebieg debat, opowiedziały uczennice V Liceum Ogólnokształcącego – Ola Filarska i Klaudia Kowalska:
Materiał współtworzyli Roksana Wiśniewska i Wojciech Stanisławczyk.
[Fot.: Facebook DeBBaty]