W poniedziałek 11 marca na „Klamrze” zobaczymy dwa spektakle. Komuna WARSZAWA zaprezentuje „Sierakowskiego”, a dwie godziny później widzowie festiwalu zobaczą jeden z najważniejszych w Polsce kolektyw teatralno-taneczny, założony w 2004 roku przez reżysera i choreografa Tomasza Bazana, teatr „Maat Projekt”.
Głównym celem poszukiwań artystycznych prowadzonych przez zespół teatralny jest (subiektywna) próba odnalezienia i stworzenia czystego języka ciała oraz dotarcie do jego granic przez syntezę wielu jakości z pogranicza sztuk performatywnych przeszczepionych na grunt naszych poszukiwań.
– Pracujemy z ciałem ludzkim i w nim upatrujemy odpowiedzi na stawiane w naszych badaniach pytania – biorąc przede wszystkim pod uwagę jego ograniczenia, które traktujemy szczególnie. Wykorzystujemy metody ukierunkowane na proces, które wprawiają w ruch tkankę ciała aktora/tancerza – destylujemy je i obserwujemy – technika staje się ważnym ale podrzędnym instrumentarium. Podczas zmiennych konstelacji zespołu powstają nasze spektakle – ze wspólnego doświadczenia obecności – mówi Tomasz Bazan.
Teatr za główny środek wyrazu obrał eksperymenty z szeroko pojętymi formami prowadzenia ciała korzystając z wielości współczesnych technik tanecznych – kładąc szczególny nacisk na taniec intuitywny i performatywny wymiar przestrzeni ciała. Słowo, które leży u podstaw każdej pracy konstytuuje jej grunt. Teatr prowadzi od ośmiu lat swoje samodzielne i niezależne działania oraz poszukiwania kulturowe. Od 2009 roku jest organizatorem międzynarodowego festiwalu tańca i ruchu eksperymentalnego MAAT FESTIVAL prezentującego wybitne jednostki awangardy teatru fizykalnego.
Teatr „Maat Projekt” doceniony został wielokrotnie przez krytyków w Polsce i za granicami kraju – działania Teatru zaliczono do jednych z najważniejszych tego typu w Polsce a prace Tomasza Bazana zdobywały wysokie uznanie na polu eksperymentalnej sztuki tańca. Obecnie prace skupione są nad wieloletnim projektem 'Formy prowadzenia ciała’. Formułą pracy teatru są spotkania zespołu i współpraca z ludźmi z wielu kręgów kultury, nauki i sztuki. Formacja na przestrzeni lat zrealizowała szereg projektów oscylujących wokół interdyscyplinarnych spektakli, happeningów, instalacji kolektywnych, performance pokazywanych w wielu prestiżowych miejscach niemal w całej Polsce i za granicami kraju (Niemcy, Norwegia, Ukraina, Białoruś, Francja, Słowacja, Wielka Brytania, Hiszpania, Belgia) tworząc z czasem swój własny, rozpoznawalny styl. Siedzibą teatru pozostaje Lublin gdzie znajduje się scena teatru i jego zaplecze administracyjne – przestrzenią działań pozostaje aktualne miejsce konstelacji zespołu.
Spektakl: 11 marca, godz. 20.30.
Źródło: Materiały prasowe organizatora.